Brön

För några dagar sedan fick jag ett recept på ett bröd av min käre storebror. Det lät gott och enkelt. Imorgon får jag smaka om det blev gott. Enkelt vet jag att det är redan. Bara hälla ihop!



FILBRÖD


1 l filmjölk

4 tsk bikarbonat

2 dl sirap (t.ex brödsirap)

1 tsk salt


Ovanstående blandas.


1 dl linfrön

1 dl russin

1 dl hela hasselnötter

3 dl solrosfrön

3 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

9 dl vetemjöl


Rörs ihop med tidigare filmjölksblandning.

Det blir en ganska lös och klibbig gegga. Gräddas i 2 st avlånga lätt smörjda formar.

Gräddas nederst i ugnen: 200 grader i 60 min, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 45 min. Om den ser lite väl mörk ut på ytan så täck med en bit folie eller bakplåtspapper.


Låt svalna i formen cirka 5 h eller över natten. Om du låter dem svalna över natten linda in formarna i en bakhandduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0